Vízia pre Európsku vesmírnu ekonomiku

Zdroj: Vision for the European Space Economy – European Commission

Vesmírne hospodárstvo zahŕňa všetky hospodárske činnosti, ako na Zemi, tak aj vo vesmíre, ktoré sú umožnené vesmírnymi technológiami, službami a infraštruktúrou. Nižšie nájdete náš krátky sumár vrátane hlavných bodov Vízie pre európsku vesmírnu ekonomiku relevantných pre výskum, ktoré sme podčiarkli pre rýchlejšiu orientáciu. Stratégia je zaujímavá najmä z hľadiska toho, že naznačuje, na ktoré témy sa európske financovanie bude do budúcna zameriavať.

Prečo je potrebná jednotná EÚ stratégia pre vesmírne hospodárstvo?

  • Ekonomická hodnota tohto sektora by mala do roku 2035 dosiahnuť 1,8 bilióna USD.
  • Spojené štáty a Čína využívajú vesmír na dosiahnutie strategických cieľov (vojenských, ekonomických, vedeckých a politických) a to prostredníctvom ambicióznych vesmírnych programov zameraných na Mesiac a Mars. Tie vyvolávajú vlnu investícií a stimulujú inovácie vo vesmíre v rôznych oblastiach.
  • Stále sa zvyšujúca konkurencia sa prejavuje aj na obežnej dráhe Zeme, kde rastúci počet etablovaných a nových kozmických veľmocí prináša inovatívne technológie.
  • Vývoj opakovo použiteľných nosných rakiet s veľkou nosnosťou spolu s hromadnou výrobou tisícov satelitov zoskupených do mega-konštelácií prinášajú revolúciu v prístupe do vesmíru. Tieto potreby zdôrazňujú dôležitosť zavádzania udržateľných technológií a služieb vo vesmíre s cieľom zabezpečiť dlhodobú životaschopnosť vesmírnych operácií.
  • Európa stratila svoju vedúcu pozíciu na trhu komerčných rakiet a satelitnej komunikácie. Okrem toho by európsky vesmírny sektor mohol profitovať z aktualizovaných pravidiel riadenia a investovania a väčšej koordinácie verejných výdavkov v rámci skutočného jednotného trhu pre vesmír.
  • Výdavky zahraničných vlád prevyšujú výdavky EÚ, ktoré sa pohybujú medzi 15 % a 20 % úrovne USA a súkromné investície tvoria v EÚ iba 15% celkových výdavkov.
Zdroj: Vision for the European Space Economy – European Commission

Ako na to?

Vesmír ako sektor trhu, ktorý umožňuje európsku konkurencieschopnosť

EÚ musí dosiahnuť rýchlejší pokrok v strategických oblastiach, ako je prístup do vesmírusatelitná komunikáciapozorovanie Zemeurčovanie polohynavigácia a časovaniebezpečnosť vo vesmíreumelá inteligenciakvantové technológiesynergie s obranou a operácie a služby vo vesmíre. Podpora EÚ bude preto postavená na šiestich stavebných kameňoch:

  1. Vytvorenie jednotného trhu EÚ v oblasti vesmíru, ktorý bude dopĺňať Vesmírny zákon EÚ ako celkový základ a umožnenie podnikom plynulejšie a efektívnejšie pôsobiť cez hranice;
  2. Urýchlenie vesmírneho výskumu a inovácií prostredníctvom rozvoja inovatívnych technológií a posilnenia globálnej konkurencieschopnosti prostredníctvom intenzívnejšieho financovania v rámci FP10, synergií s obranou a posilnenie dedikovaného partnerstva;
  3. Posilnenie priemyselnej pripravenosti a technologickej nezávislosti prostredníctvom posilnenia priemyselnej základne EÚ, zabezpečenia technologickej suverenity a zníženia závislosti od externých dodávateľských reťazcov;
  4. Podpora komercializácie vesmíru v rámci EÚ a poskytovanie podpory prostredníctvom pružného obstarávania, zmluvných vzťahov so zákazníkmi a zvýšených investícií s cieľom podporiť dynamickejšie hospodárstvo EÚ v oblasti vesmíru;
  5. Udržanie silnej medzinárodnej spolupráce ako prioritu s cieľom zabezpečiť prepojený a na budúcnosť pripravený ekosystém v oblasti vesmíru aj cez zdieľanie informácií o obstarávacích procesoch mimo EÚ;
  6. Posilnenie vysoko kvalifikovanej pracovnej sily v súlade s Úniou zručností a zároveň využívanie digitalizácie a automatizácie na zvýšenie produktivity a efektívnosti.

Podpora vesmírnych riešení na podporu európskeho hospodárstva cez:

  • Infraštruktúru a výrobu:
    • Uľahčenie rozširovania a modernizácie výrobných a testovacích zariadení v celej EÚ;
    • Zintenzívnenie investícií do satelitnej technológie novej generácie (napríklad, ale nielen, softvérovo definované satelity, kvantové satelity, komerčné navigačné satelity a kybernetická bezpečnosť satelitov);
    • Zriadenie akcelerátorov výroby pod CASSINI, ktorý bude poskytovať poradenské služby pre vesmírny priemysel s cieľom optimalizovať výrobné procesy, logistiku a stratégie zásobovania;
  • Prístup do vesmíru:
    • Podpora preferencie EÚ v oblasti prístupu do vesmíru a zároveň zabezpečiť konkurenčný proces obstarávania inštitucionálnych služieb EÚ v oblasti vypúšťania, a to aj prostredníctvom agregácie a spoločného obstarávania;
    • Prispievať k udržiavaniu, zabezpečeniu a rozširovaniu kapacít pozemnej infraštruktúry;
    • Prispievať k urýchleniu budúcich riešení v oblasti prístupu do vesmíru, napríklad prostredníctvom opätovnej použiteľnosti;
  • Digitálna infraštruktúra pre vesmír:
    • Podpora suverénnych cloudových riešení EÚ pre vesmírne údaje s cieľom znížiť závislosť od platforiem mimo EÚ na ukladanie, spracúvanie a distribúciu satelitných údajov a zvýšiť konkurencieschopnosť riešení EÚ;
    • Podpora modernizácie pozemných segmentov pokračovaním prechodu na digitálne, cloudové a virtualizované infraštruktúry;
    • Podpora vytvárania laboratórií pre vesmírne údaje, ktoré poskytnú výskumníkom, vývojárom a podnikom prostredie pre spoluprácu pri experimentovaní s údajmi, trénovaní modelov umelej inteligencie a vývoji nových aplikácií;
  • Priestor pre bezpečnosť a obranu:
    • Podpora verejného dopytu po službách dvojakého použitia a príslušných technológiách prostredníctvom agregácie, spoločného obstarávania a ukotvujúcich dohôd;
    • Pokračovanie a posilňovanie svojej politiky bezpečnosti už v štádiu návrhu pri vývoji svojich vesmírnych systémov a následnom poskytovaní služieb, pričom sa zohľadnia zásady dvojakého použitia;
    • Preskúmanie možnosti rozšírených vesmírnych systémov dvojakého použitia, t. j. vládnej služby pozorovania Zeme, určovania polohy, navigácie a časovania na nízkej obežnej dráhe, IRIS², monitorovania rádiového rušenia a informovanosti o situácii vo vesmíre;
  • Podpora vesmírnych služieb a zjednodušenie:
    • Uplatňovanie inovačného obstarávania v oblasti vesmíru, najmä pre verejné orgány na nákup vesmírnych služieb a údajov, s využitím dynamického obstarávacieho systému, ktorý zoskupuje požiadavky verejných orgánov a odbremeňuje miestnu a regionálnu úroveň od náročných obstarávacích procesov prostredníctvom jedného jednoduchého centralizovaného prístupu;
    • Spustenie programu „Make it with Space“, špeciálneho programu financovania EÚ, ktorý umožní novým používateľom testovať, hodnotiť a implementovať vesmírne riešenia do svojich obchodných procesov, čím sa stanú efektívnejšími, udržateľnejšími a odolnejšími, pričom sa zabráni narušeniu hospodárskej súťaže;

Využitie ekonomiky vo vesmíre cez:

  • Preskúmanie možnosti pilotnej misie ISOS (In Space Operations and Services) do roku 2030 (a vesmírnej infraštruktúry novej generácie) a pripravenie pôdy pre nový strategický vlajkový projekt do roku 2035, ktorý bude poskytovať služby na požiadanie vo vesmíre v oblasti údržby, modernizácie, montáže, výroby, opráv, odstraňovania, recyklácie a logistiky pre satelity a iné objekty vo vesmíre;
  • Pripravenie podmienok a podpora rozvoja podporných technológií pre demonštračné projekty vesmírnych dátových centier a distribuovaného výpočtového výkonu vo vesmíre;
  • Koordinácia výskumných činností v oblasti ťažby a využívania zdrojovvývoja vedeckých nástrojov a kooperatívnej a interoperabilnej robotiky.

Na implementáciu tejto ambicióznej vízie Komisia vytvorí „Space Team Europe“, poradný orgán, ktorý jej pomôže pripraviť Akčný plán tejto stratégie pod názvom „EU Space Master Plan“.

Zverejnené 10.7.2025, slord

Odkaz na článok